yvonne-annemieke-ghana.reismee.nl

Laatste dagen in Ghana

Hierbij onze laatste update vanuit Ghana.

Op vrijdag hebben we afscheid genomen van de collega's van het Kpando Health Centre. Het is een leuke groep mensen die ook veel willen leren en super enthousiast zijn. Zelfs de oudste medewerker die qua leeftijd al lang aan zijn pensioen toe is doet hier niet voor onder. Wij zijn ook van deze collega's zeer onder de indruk.

Zaterdag was de laatste dag in Kpando, een rare dag. Wederom afscheid nemen, ditmaal van de kinderen van het kindertehuis en een aantal andere vrijwilligers.

Op zondag zijn we via Accra naar Cape Coast afgereisd. Vanaf Accra zijn we op de tro tro naar Cape Coast gestapt. Dit is een klein busje waar 5 rijen stoelen/ banken ingemaakt zijn. Als het busje vol is vertrekt hij. Het kan wat propperig worden afhankelijk van postuur en bagage. Als lange Nederlander kan het problemen opleveren. Na een hobbelige reis door de vele flinke verkeersdrempels, zijn we in de middag aangekomen op de bestemming. Er is hier een project opgezet voor het beschermen van de zeeschildpadden. Zeeschildpadden komen in visnetten terecht en werden voorheen opgegeten. Nu krijgen vissers een vergoeding als ze de zeeschildpadden bij de vrijwilligers afgeven. De vrijwilligers patrouilleren 's avond en 's nachts op het strand om ook de eieren die gelegd worden te beschermen, ook deze werden opgegeten.

Op maandag hebben we het slavenfort van Elmina bezocht, dit was zeer indrukwekkend. De Portugezen hebben dit goed gebouwd en zijn hier met de slavernij begonnen. De Nederlanders hebben het veroverd en lange tijd in de scepter gezwaaid in Elmina.

Woensdag vliegen we weer terug naar het koude Nederland.

Bovenstaand stukje hadden we afgelopen dinsdag nog willen plaatsen. Helaas hadden we in Cape Coast geen internet en hield de netwerkverbinding op telefoon van Annemieke er mee op dus lukt het plaatsen niet en plaatsen we dit stukje toch nog vanuit Nederland. We zijn vanmorgen vroeg aangekomen op Schiphol en brrrrrr wat is het hier koud, echt weer even wennen.

Ria Nijhof

Bedankt voor het mooie reisverslag het lijkt me weer een geslaagde missie geweest .groetjes. Ria

Mayke B.

Geweldige verhalen en belevenissen. Heb ze allemaal gelezen. Chapeau voor jullie goede werk. Terwijl ik dit tik zijn jullie alweer aangekomen in het koude Nederland. Nu even bijkomen. Nogmaals petje af voor dit werk.