yvonne-annemieke-ghana.reismee.nl

Laatste update uit Kpando

Hier volgt de laatste update uit Kpando, morgen vertrekken naar Cape Coast.

Op donderdag zijn we naar het eiland Pala geweest. Pala is één van de 200 eilanden in het Voltameer. Het is één van de grotere eilanden en heeft ongeveer 2000 bewoners. We gingen hierheen met een groep van 14 mensen, hebben daar een algemene gezondheidsscreening gedaan en een gedeelten van de groep heeft tandenpoets- en handenwasinstructie gegeven op 2 scholen. Met wat overstaptechnieken om maar niet door het water te lopen en daardoor Bilharziabesmetting te voorkomen zaten we eindelijk weer in de boot voor de terugreis. We waren in gezelschap van een Ghanees die naast aktetas ook een (levende) haan meenam. Vooraf moest de boot wel even leeggepompt worden want de boten zijn niet geheel waterdicht. Het starten van de motor lukte niet, na drie kwartier dobberen in de hitte met maar af en toe een klein windvlaagje moesten we overstappen op een iets kleiner bootje. Hiervan deed de motor het gelukkig wel en hoefden we niet te overnachten op het eiland.

Op vrijdag hebben we afscheid genomen van de collega’s in het Health Centre. We kregen nog een urine te zien met schistosomiasis erin. Veel mensen die leven bij en rond het Voltameer zijn hiermee besmet. Voor ons wel leuk om het een keer te zien. In de middag hebben we de, voor ons, laatste eerste hulp les gegeven die ditmaal over brandwonden ging. Het was leuk om deze lessen te mogen geven.

We zijn inmiddels redelijk behendig geworden met recht, als linkshandige valt het niet mee in Ghana. De linkerhand wordt als de “onreine” hand beschouwd dus al je aangeeft met links wordt er ietwat raar gekeken. Betalen is daarom best een uitdaging als linkshandige.

Drinkwater kopen we in plastic zakjes van 500 ml, verpakt in een baal van 40 stuks. Het is even oefenen om ze open te krijgen km er normaal uit te kunnen drinken.

De taxi’s zijn herkenbaar aan de gele vlakken op de auto en rijden in vele soorten en maten rond. De auto’s hebben hier veel te lijden waardoor sommige elementen niet meer functioneren, soms moet je de deur vanaf de buitenkant openmaken om uit te stappen wat gelukkig gemakkelijk gaat omdat het raam niet meer dicht kan.

Morgen vertrekken we naar de kust ter afsluiting van ons avontuur.

????

Mirjam

Geniet van jullie laatste dagen. Prachtige verhalen hoor! En neem aub de zon mee... het is hier guur en koud.

Mayke B.

Wat beleven jullie veel en alles wat jullie de mensen laten zien of leren. Geweldig. Geniet nog van de laatste dagen en nog veel succes. Lees met plezier jullie verhalen.
Groetjes,