yvonne-annemieke-ghana.reismee.nl

Laatste week in Kpando

Vandaag is onze afscheidstournee begonnen, de tijd vliegt hier.

Afgelopen maandag zijn we naar de bevallingskliniek geweest om te kijken wat we voor hun kunnen betekenen. Het is een kleine kliniek waar al veel sneltesten worden uitgevoerd. Er is daar ook een kleine dagopvang voor kindjes door wie we toegezongen werden. De groep medewerkers is erg enthousiast en erg leergierig. We hebben hier een aantal mutsjes en rompertjes gegeven. Bij gebrek aan pasgeborenen werden de kindjes van de dagopvang opgetrommeld om model te spelen. In de middag hebben we hier de reanimatietraining gegeven. Dit was weer erg leuk. Dinsdag zijn we weer naar de bevallingskliniek geweest. We hebben toen even meegekeken met enkele sneltesten. Tevens hebben we wat uitgelegd over de malaria, welke symptomen er zijn en hoe de cyclus van de parasiet verloopt. Op dit moment werken er ongeveer 5 mensen en is er nu nog geen labtechnician. Ze willen graag de beoordeling van de dikke druppel van de malaria leren, dit is echter niet zo gemakkelijk om dit even te leren aan iemand zonder labachtergrond. Jammer dat we al zo snel weer weggaan. In de middag zijn we nog even langs het kindertehuis gelopen voor de gezelligheid.

Vandaag hebben we voor het laatst het lab van St Patrick bezocht en nog wat spullen gegeven onder andere een boek over bloedgroepen en een oude laptop. Het is leuk te zien hoe twee enthousiaste labtechs zo veel doen met zo minder middelen en super inventief zijn.

Vanmiddag zijn we naar even langs het ziekenhuis geweest om ook daar gedag te zeggen tegen de oud-collega’s van Yvonne. Daarna zijn we doorgereden naar het Kpando Health Centre om ook daar de collega’s van de middagdienst gedag te zeggen.

Als laatste zijn we nog naar het kindertehuis gegaan omdat enkele kinderen vandaag kleding en slippers kregen die door enkele van jullie is gedoneerd.

Vanavond vroeg naar bed omdat we morgenochtend om zes uur vertrekken naar een eiland in het Voltameer voor een outreach. We hieven zeker geen wekker te zetten want iedere ochtend hebben de hanen vanaf twee uur ‘s nachts een conversatie met hanen uit omliggende dorpen en af en toe doen de geiten ook mee. Oh ja we vergeten nog de duiventil achter onze kamer en dat het leven hier vroeg, vanaf 5 uur, op gang komt. Vaste prik is starten met het erf vegen.

????